Sukces w transformacji cyfrowej to połączenie wiedzy, kompetencji ludzi, którzy są innowacyjni, z technologią, która jest innowacją samą w sobie.

Magdalena Chudzikiewicz, Member of the Board, Head of Internet, Polska Press Grupa

Dostępni na wszystkich ekranach

TAGI: Optymalizacja działania

Co jest największym wyzwaniem w cyfrowej transformacji (CT)?

Cena technologii spada, bariera wejścia w nowoczesne rozwiązania cyfrowe jest coraz mniejsza, ale naprawdę dużym wyzwaniem jest zmiana mentalności ludzi i skłonienie ich do wykorzystywania nowych rozwiązań.
Mamy 20 gazet regionalnych, posiadających kilka milionów czytelników, serwisy internetowe z 14 milionami użytkowników miesięcznie. To gigantyczny zasięg. Cały czas pozyskujemy nowych, młodszych odbiorców. Musimy zapewnić im treści jakich poszukują oraz dostęp do nich wszędzie tam, gdzie aktualnie są. Social media, video, cała koncepcja omnichannel, determinują nasze działanie – i to jest dla nas wyzwanie i jednocześnie jeden z najważniejszych elementów CT.

Co stanowi najważniejszy czynnik decydujący o sukcesie projektów transformacji cyfrowej w Pani firmie?

Sukces w transformacji cyfrowej to połączenie wiedzy, kompetencji ludzi, którzy są innowacyjni, z technologią, która jest innowacją samą w sobie. Trzeba szybko się zmieniać, rozwijać kompetencje. Chociaż czasami warto poczekać na odpowiednią dla siebie technologię.

Jak w wyniku wykorzystania technologii czy digitalizacji zmieniają się produkty Grupy?

Naszą bazą, DNA organizacji jest content, który monetyzujemy na różne sposoby: sprzedając gazety, treść online, dostarczając marketerom zaangażowanie czytelników/ użytkowników wokół ich marek na naszym zasięgu. Nasze produkty muszą podążać za klientami, którzy są w mobile, online, social mediach. I takie platformy dystrybucji treści im dostarczamy. To jest naturalna droga digitalizacji mediów tradycyjnych.

W jaki sposób technologia związana z podnoszeniem efektywności pracowników przynosi zmianę biznesową?

CT oznacza dla nas dostarczenie naszym pracownikom narzędzi, które zwiększą efektywność ich pracy, nowoczesnych systemów pracy redakcyjnej nawet w prasie. Mamy własny system edycyjny, spójny dla całego wydawnictwa. Dziennikarze mogą w czasie rzeczywistym, z dowolnego miejsca, on-line przygotowywać swoje strony w gazecie, w całej Polsce widzą nawzajem swoje treści. Przy naszej skali działania jest to ogromne usprawnienie i oszczędność, pozwala też na całkowitą mobilność dziennikarzy.
Mamy także własny CMS do serwisów internetowych, oba systemy są ze sobą połączone i możemy migrować treści z printu do online.
Uzyskaliśmy już dużą efektywność pracy w dziale redakcyjnym, w całym backoffice, mamy system ERP, wdrożyliśmy platformę Microsoft Office 365, pracownicy lubią te rozwiązania, chętnie z nich korzystają. Osiągamy założone cele. Obecnie dokonujemy transformacji w dziale sprzedaży. Potrzebne są nowe narzędzia (CRM) i nowe kompetencje.

Jakie kompetencje pracowników związane z cyfrową transformacją są szczególnie istotne w Państwa firmie?

Otwartość, chęć zmian, umiejętność popełniania błędów i ich akceptacja. Trzeba umieć sobie powiedzieć: popełniliśmy błąd, ale dało nam to doświadczenie. To gigantyczna wartość dla organizacji.

W jaki sposób cyfrowa transformacja wpływa na udoskonalanie relacji z klientami?

Zmieniło się nasze podejście do klientów biznesowych. Dawniej byliśmy po prostu dostawcą powierzchni reklamowej w gazetach – wszystko było sformatowane, cena, powierzchnia, sposób sprzedaży. W tej chwili, wraz ze zmianą dystrybucji treści, dostępnością na różnych „ekranach”: w druku, na desktopie, na urządzeniach mobilnych, na eventach, które też są przestrzenią marketingową, zmienił się sposób zaspokajania potrzeb klienta reklamowego.
Klient przychodzi do wydawcy po rozwiązanie marketingowe - chce dotrzeć do określonej grupy docelowej o określonych parametrach, a my musimy przedstawić mu odpowiedni pomysł i zasięg. Tworzymy takie rozwiązania marketingowe, które umożliwią klientowi zrealizowanie u nas kampanii. Obudowujemy zasięg np. poprzez content marketing: specjalne serwisy, organizację eventów, kampanii marketingowych.

Jak ocenia Pani efekty biznesowe inicjatyw transformacji cyfrowej podejmowanych przez Polska Press na przestrzeni ostatnich 2 lat?

Efekty są takie, jak zakładaliśmy, ale chcielibyśmy, żeby transformacja następowała szybciej, a właściwie szybciej przychodziły efekty finansowe.
To też kwestia wdrożenia ludzi, przyzwyczajenia ich do korzystania z nowych rozwiązań, zyskania umiejętności przyciągania klientów. Największą barierą jest mentalność, niechęć do zmiany i obawy przed stosowaniem pewnych systemowych rozwiązań.
CT pomaga nam optymalizować biznes, zyskać efekt skali we wszystkich obszarach działalności